Ik ben alles

First two pages of Frankenstein The National blog schrijf.online
First two pages of Frankenstein The National

Ik ben alles

Je bent alles wat je denkt. Je bent alles wat je voelt. Je bent alles wat je nastreeft, wat je liefhebt, waar je van droomt. Je bent alles.
Ik ben alles is het thema van de Boekenweek die morgen begint.

En Ik ben alles, dat geldt natuurlijk ook voor je personages. Of misschien geldt het wel juist voor je personages. Je hebt als schrijver de volledige controle over je personages.

Ik ben Paul

Op de cover van de nieuwe cd van The National (je moet nog even geduld hebben tot eind april voor dat je ‘m kunt kopen) staat een kind dat een etalagepopkop voor zich houdt. Die kop heeft een briefje op z’n voorhoofd: Hello, my name is PAUL.

Dat is een mooi vertrek voor een personage. Je hebt in grote lijnen beeld bij het gezicht van je personage en je weet dat hij (zij?) Paul heet.

Hoe ga je dan verder bouwen? Je zou kunnen beginnen met het schrijven van een cv van Paul. Welke opleidingen volgde hij? Welke werkervaring heeft hij? Heeft hij nog relevante hobby’s en/of vrijwilligersbaantjes?

Kom alles te weten

Een werkgever vaart blind op zo’n cv, maar jij als schrijver wil veel meer van Paul weten. Schrijf de levenslijn van Paul eens uit. Dat gaat veel verder dan dat cv. Wanneer is Paul geboren en waar? Noteer waar hij is geboren en waar hij op de kleuter- en basisschool zat (hoe heette die basisschool en hoe heette zijn 1e juf?). Welke sporten beoefende hij? Leerde hij een instrument bespelen? Wat voor kind was hij? Wat voor puber? Rookte hij stiekem of experimenteerde hij met drugs?

Vraag dan eens een vriend of partner of hij of zij jou als Paul wil interviewen. Dat mag dieper gaan dan het gemiddelde schoolkrant-interview. En de interviewer mag vooral ook suggestieve vragen stellen. Paul, kun je je eerste homoseksuele ervaring beschrijven? Wat de interviewer ook vraagt, het is waar. En Paul moet maar bedenken hoe hij daarop reageert.

Nu nog even opschrijven

Zo leer je Paul door en door kennen. En dat is nodig om de conflicten te leren kennen die in hem opgeslagen liggen. Als je als schrijver die conflicten en drijfveren ontdekt hebt, hoef je alleen nog maar de verhalen over Paul te schrijven.  

Denk daar eens aan als je vanaf morgen de Boekenweek gaat vieren.