“Iedereen kan schrijven. En om dat schrijven nog beter te maken, geef ik graag een duwtje in de rug.”
En dan is je verhaal helemaal klaar. Jij verandert dan van schrijver in redacteur. Kijk - van een afstandje - kritisch naar wat je schreef.
In verhalen sterven mensen en komen er mensen klaar. Zeker in die gevallen komt het aan op geloofwaardigheid en beleving.
In ieder verhaal speelt tijd een grote rol. Het is dus zeker de moeite waard om daar goed de tijd voor te nemen. VT/TT komen voorbij, maar ook de vertelde tijd en de verteltijd en de historische tijd.
Je verhaal kan uit meerdere verhaallijnen bestaan. Die kunnen netjes naast elkaar bestaan of sterk door elkaar heen lopen. Hoe hou je controle over al die lijntjes?
De ontknoping van je verhaal. Daar draait het om. Maak je verhaal beter door werk te maken van de plot.
Je verhaal begint natuurlijk bij de eerste zin. Maar waar begint het echt? Wanneer is er geen weg meer terug? En welke ontwikkeling maken je personages door? In deze les kom je daar alles over te weten.
Er zijn altijd meerdere lagen in je verhaal. Je stopt ze er zelf in en/of je lezers halen ze er uit. Maar hoe gebruik je lagen in je verhaal om spanning op te bouwen?
Een kort verhaal is zo kort mogelijk, maar zo lang als nodig. Hoe kun je je zelf beteugelen of juist de vrije teugel geven? Je leert het in deze module.
Wat neem je wel op in je verhaal en wat niet? Alles wat je opneemt in je verhaal eist een rol op in het verhaal.
In welk licht staat je verhaal? Je leert om als schrijven te spelen met de lichtschakelaars. Niet te veel, niet te weinig. Precies goed.
Wat is de clou van je verhaal? Hoe bouw je (aan) een plot? waar zitten de conflicten die leiden naar de ontknoping van jouw verhaal?
Wie vertelt jouw verhaal? is er een 'ik' of een 'hij/zij'? Zijn er daarnaast nog meer stemmen in je verhaal te horen? En wat weet die vertelstem allemaal?
Spanning en de spanningsboog. Ze horen bij elkaar, maar er zit zeker verschil tussen. Leer wat het verschil is en ga ermee aan de slag.
Kort samengevat. Wat komt er op de achterflap van je boek? En kun je dat ook al vooraf bedenken? Dan weet je welke route je verhaal gaat volgen.
Je kent je personages, maar wat gaan ze beleven? Wat willen ze? Wat drijft ze? Welke lijn gaat jouw verhaal volgen? In deze les zet je de eerste lijnen uit.
Je kent je personages. Je weet hoe ze zijn en praten. Maar hoe houden ze zich in een kort verhaal?
Leve de ellende! Als er niets gebeurt, gebeurt er ook in je verhaal niets. Niets is mooier dan een flinke dosis tegenwind. Jij start de storm.
Je kent inmiddels je personages, maar hoe praten ze? Als je dat weet, worden de dialogen een stuk echter.
Personages maken je verhaal. Leer ze daarom door en door kennen. En zelfs dan blijven ze je verrassen. Het zijn net mensen!
Wat is een kort verhaal? Hoe kort of lang mag het zijn? Waar bestaat een goed kort verhaal uit? En wat is de rol van je personages?
Als je een gedicht of verhaal vertaalt, kom je dichter bij de tekst dan ooit. Je voelt en beleeft wat de schrijver bedoelde. Je ontdekt dat vertalen veel meer is dan het overzetten van de ene naar de andere taal. Maar welke vrijheid neem je bij het vertalen? Blijf je dicht bij de oorspronkelijke tekst of neem je meer ruimte en ga je hertalen? In deze workshop ga je aan de slag met verschillende teksten en maak je mooie vertalingen. Je vertaalt vooral teksten uit het Engels en een tekst uit het Duits. Basiskennis van Engels en Duits is voldoende om mee te kunnen doen aan deze workshop.
Het klinkt zo vrij: Vrije Verzen. Maar is het ongebreideld of graas je toch lang de grenzen van wat mag?
Het klinkt zo vrij: Vrije Verzen. Maar is het ongebreideld of graas je toch lang de grenzen van wat mag?
Het klinkt zo vrij: Vrije Verzen. Maar is het ongebreideld of graas je toch lang de grenzen van wat mag?
Het klinkt zo vrij: Vrije Verzen. Maar is het ongebreideld of graas je toch lang de grenzen van wat mag?
Het klinkt zo vrij: Vrije Verzen. Maar is het ongebreideld of graas je toch lang de grenzen van wat mag?
Het klinkt zo vrij: Vrije Verzen. Maar is het ongebreideld of graas je toch lang de grenzen van wat mag?
Maak kennis met een serie verrassende gedichten die op de een of andere manier een vaste vorm hebben, maar jouw creativiteit alle vrijheid geven.
Maak kennis met een serie verrassende gedichten die op de een of andere manier een vaste vorm hebben, maar jouw creativiteit alle vrijheid geven.
Maak kennis met een serie verrassende gedichten die op de een of andere manier een vaste vorm hebben, maar jouw creativiteit alle vrijheid geven.
Maak kennis met een serie verrassende gedichten die op de een of andere manier een vaste vorm hebben, maar jouw creativiteit alle vrijheid geven.
Maak kennis met een serie verrassende gedichten die op de een of andere manier een vaste vorm hebben, maar jouw creativiteit alle vrijheid geven.
Maak kennis met een serie verrassende gedichten die op de een of andere manier een vaste vorm hebben, maar jouw creativiteit alle vrijheid geven.
Rutger Kopland had een bijzondere manier van kijken en een mooie manier van opschrijven wat hij zag. Of hij nu naar een bedje jonge sla in de herfst keek of naar ons mensen. Kijk als Kopland, schrijf als Kopland.
Rutger Kopland had een bijzondere manier van kijken en een mooie manier van opschrijven wat hij zag. Of hij nu naar een bedje jonge sla in de herfst keek of naar ons mensen. Kijk als Kopland, schrijf als Kopland
Schrijf jij nog wel eens liefdesbrieven? Plaats jij nog wel eens een contactadvertentie? Ben jij nog wel eens Valentijn? Dichteres Kira Wuck wel.
Lessen in liefde. Die krijg je van dichter Imme Dros. Welke associaties komen er bij jou boven? En hoe leiden die je tot de mooiste teksten, bijvoorbeeld in een clerihew?
De schrijfdriedaagse is bijna over. Helaas gaat liefde soms ook over. Maar wij schrijvers smullen daar van.
Alles is al gezegd over de liefde. Onder ieder raam stond al iemand met een gitaar te kwelen. Rozen, rumbonen en rode wijn. Je kent dat wel. Dus, verzamel de liefde.
In zijn bundel Geregeld Leven smeekt Huub van de Lubbe aan zijn lief: wil je altijd van me houden? Maar wat is dat nu voor een vraag van een schrijver?
Stel je eens voor dat je de koningin van Frankrijk was. Of Romeo. Of een gewoon columnist. Wat zou er dan gebeuren?
Remco Campert schreef er in zijn gedicht Alleen dit nog al over: de ontmoeting met een geliefde. In deze openingsworkshop van de Schrijfdriedaagse gaan we van openingszinnen in het cafe naar een vrij vers met voice over.
Een roze wolk. En dat is nog een understatement, als je sommige schrijvers leest. 'Ik wil je drinken | Ik proef je naam'
Ik hou iedere dag meer van je. Maar hoe schrijf je dat op zonder in herhaling te vallen? Doe eens zoals Jan Hanlo: Ik noem je bloemen.